Veckans tårtor :)

 I söndags var det familjekalas då både jag, bror min och A fyller år i maj. Tyvärr blev det som det blir ibland att herr magsjuka gjorde en kort visit.. Så vi blev inte riktigt så många som det var tänkt. Hade beställt en smörgåstårta till 9 personer från Ica Kvantum. Den var så fantastiskt god att 6 vuxna istort sett tömde fatet :) Absolut inte sista gången jag beställer därifrån!! 
 
Själv hade jag fixat en tårta såklart. Provade ett recept i Buffé nr 4 2015, men då det receptet var till cirka 40-50 personer så modifierade jag det lite grann. Nu blev det ju rätt mycket över och kollegorna var mer än nöjda efter nio fikat i tisdags.
Tanken var att det skulle bli en fin vårtårta med hallonsås lite snyggt rinnande nedför kanten.. På bild såg det mer ut som en Haloweentårta med blod på.. Absolut inte tanken men den var helt ok.
Jag kommer inte göra den ljusa tårtbotten som ingick i receptet igen, den kändes mjölig i konsistensen och var inte god! Håller mig till "tre lika" i fortsättningen. Chokladbotten med kolakrämen var dock riktigt bra och kan rekommenderas. Dock är den väldigt mäktig!
 
 
Igår tackade vi av en kollega som gick i pension. Hon önskade en tårta med bär i gelé och gärna med smak av citron. Bär i gelé var en ny erfarenhet för mig men det gick bra. Lite synd att gräddkanten blev ojämn men jag spritsar helt enkelt för lite nu för tiden..
Ljusa bottnar, citronmousse, jordgubbs och rabarbermousse och täckte med grädde.
Den blev god och kändes vårfräch :)
 
Nu är det hög tid att påbörja söndagens barnkalastårta.. Utmaning lär det bli! Batmobiltårta är beställt av blivande sexåringen!!
 
Kram och trevlig helg på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0