Juni - bakmånad :)

Jag inledde juni med att baka studenttårtor och den goda marängtårtan till Nationaldagen. Efter det har det rullat på med diverse grillkvällar, jobbfika och midsommartårtor. De här tårtorna har haft fokus på smak, utseendet har kommit i andra hand och ofta på grund av tidsbrist kanske helt fått stå tillbaka.. Men tårtorna har fått enormt mycket lovord för sin smak och för mig är det absolut viktigast att det smakar gott!!
 
Vi börjar med Sockerrus Chokladtårta med salt kolasås och nutellaganache! Fantastiskt goda chokladbottnar som verkligen lyfts av den salta kolasåsen. Dekorerad med lakrids kulor.
 
Receptet finns här:
http://sockerrus.se/recept/chokladtarta-nutellaganache/
 
Himmels jordgubbstårta från Fridas bakblogg.
Denna bjöds det på till fikat på jobbet som tack för lite av varje :)
 
Jag använde mig av min vanliga tårtbotten (enl. Tre lika receptet) sedan lade jag ett tunnt lager jordgubbssylt på ena botten och ett tunnt lager lemoncurd på andra. Fyllde och spacklade med den himmelska jordgubbsfyllningen, som är fantastisk god. Nästa gång jag gör denna blir det lemoncurd på under båda lagren, sylten behövs inte! Detta är en tårta som till skillnad från många andra går jättebra att göra samma dag som den ska ätas. 
 
Receptet finns här:
 http://blogg.veckorevyn.com/fridasbakblogg/2015/05/07/himmelsk-jordgubbstarta/
 
Till midsommar blev det två olika tårtor. Vi firade hos mamma och pappa på landet och är det midsommar så är det jordgubbstårta som gäller. Det blev en egenkomponerad och en helt kopierad från Bakverk och fikastunder.
 
Enkel jordgubbstårta
Denna behöver inte många minuter i förberedelse och ingen tid i ugnen! Goda smaker!
Recept finns här:
http://blogg.mama.nu/bakverkochfikastunder/2015/06/09/enkel-jordgubbstarta/
 
Midsommartårta med rabarbergrädde och jordgubbar!
Min egenkomponerade tårta blev kanske inte så vacker men smakerna satt! 
Här gjorde jag en vanlig ljus tårtbotten (tre lika), den fick bli botten platta. Sedan kokade jag en enkel rabarberkompott, blandade med vispad grädde och bredde över. Sedan blev det en marängbotten ( jag gjorde min farmors glömda maräng, men det funkar nog med vilken marängbotten som helst). Över marängbotten blev det ett lager glasskräm( 50/50 vaniljkräm/vispad grädde) täckt med vispad grädde och jordgubbar!
Mums!!
 
Slutligen skickar jag med receptet på en fantastisk god rabarbercheesecake jag gjorde till mina fina tjejer i Vilande Nålen, den är oxå från Bakverk och fikastunder men jag valde att lägga ett lager Italiensk maräng ovanpå, vilket verkligen höjde både utseende och smak :)
 
Tyvärr lyckades jag inte få med den på bild men här kommer receptet:
http://blogg.mama.nu/bakverkochfikastunder/2015/05/13/frusen-rabarber-cheesecake/
 
Mycket bakning blir det i maj och juni, fantastiskt roligt men det tar på krafterna :) Har två planerade bak kvar sedan blir det nog lite sommarlugn här ett tag.
 
Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0