2014 blev 2015

Första dagen på nya året kräver en kort reflektion av året som gått och en liten titt framåt. Vad har vi lärt oss, vad tar vi med oss och vad ska vi sluta lägga energi på?? Har inte riktigt landat i någon av frågorna ännu men dagen är ju inte slut riktigt än :)
 
Sista dagen 2014 blev en toppen dag, kväll och natt :)
Vi firade nyåret härhemma med fina vänner och massor av god mat och bubblande dricka!
 
Mina söta tomtar förbereder kvällens avfyrningsramp :)
 
 
Kvällens dukning gick i guld och silver med lysande inslag :) Både finporslinet och silverbestiken fick komma ut och lufta sig!!
 
Förrätten bestod av gravad älgfile med äppelsallad och vinigrette. En av mina julfavoriter som i år fick flytta till nyårsafton!
 
Huvudrätten kunde absolut ha lagts vackrare på tallriken men det blev lite bråttom att få ihop allt och vi ville gärna äta innan det kallande..
Gratinerad hummer. Risotto med räkor och sparris, toppad med pilgrimsmussla, Baguette med hummerklo och limeaioli :)
Första gången jag själv gav mig på att servera hummer och riktigt nöjd blev jag. Finns naturligtvis förbättringspunkter men alla blev mätta och det var väldigt gott!
 
Efterrätten blev en chokladtryffelbotten med ett lager tobleroneparfait och ett lager lingonparfait. Alla delarna varför sig var toppengoda med lingonen tog över lite om man åt allt blandat..
 
Till de första två rätterna drack vi Prosecco och till efterrätten en Moscato de Asti.. Mycket bubblor, precis som det ska vara på nyår. Fördrinken smakade rabarber och även den bubblade, snittarna fick jag ej på bild men det var grissini, utbakade som plattor med creme fraise, rödök och löjrom :)
 
Sju stycken Goa grabbar mellan 1 och 7 år kalasade på köttbullar, prinskorv, pasta, massor av glass med sås och maränger. Lekte sedan hur bra som helst och skålade i Blixtenbubbel vid den något tidigarelagda raketuppskjutningen :)
 
En riktig toppenkväll blev det! Tack bästa familjerna V och W :)
Dessutom fick vi ju sova till efter åtta imorse!!
 
Dagen idag har varit lugn och skön, plockat iordning hemmet, handlat lite och levererat mat till den som behöver den bättre än vi! 
Till kvällen kokade jag soppa på hummerskalen och M och jag avnjöt en nyårsdags supé med hummersoppa och löjromstoast. Fanns som tur var lite slattar med bubbel kvar att dricka oxå!
Barnen blev överlyckliga över ett berg pannkakor och lite färska jordgubbar till efterrätt!
 
Efter all god jul och nyårsmat är det nu hög tid att börja planera 2015:s kost och träningsupplägg.. Vet inte alls hur detta ska gå till, men helt klart är att det är krafttag som behövs!! 2014 har varit en kostkatastrof men gått hjälpligt bra med träningen, åtminstone i perioder.. Så det kan bara bli bättre!! Avser dock inte börja det sunda tänket riktigt än, sålänge vi är lediga fortsätter jag stoppa huvudet i sanden ;)
 
Nu hög tid att gå och sova, reflektera klart över 2014 och se fram emot en riktig familjedag imorgon. Vi hoppas både hinna med bio och lekland, får se hur det går..
 
Önskar er alla ett underbart 2015!
Kram och sovgott!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0