Gourméhelg :)

Vi har haft besök av bästa B hela helgen och oj vad mycket god mat vi har ätit :)
Det började i fredags med den absolut godaste gravade rödingen jag någonsin ätit! Den var fiskad i vintras på Tjolme och svärfar har gravat den. Vi avnjöt den med färskpotatis och min berömda romsås, en sås som normalt är hur god som helst men sikrom (även den från Hällbackens delikatess) lyfte den till något alldeles extra!
Det var så försvinnande gott att jag helt glömde att fota :))
 
Igår regnade det större delen av dagen och det blev inte så många fönsterfoder målade som det var tänkt.. Vädret passade inte för grillning så vi letade rätt på en bit älgkalvfile i frysen. Helstekte den i låg temperatur och serverade med mandelpotatispuré och kantarellstuvning. 
Mm..
 
Det blev lite sikrom över när jag gjorde såsen i fredags så innan älgen fick det bli en liten romtoast med ett glas bubbel :))
Gott gott i gottgott..
 
Lördagsmiddagen avslutades i tv-soffan efter att barnen somnat med varsin tallrik hemgjord glass, denna gång blev det en punchglass och en daimglass. Slank ner båda två :) Sök på glass här i bloggen så hittar ni grundreceptet.
 
Efter denna kväll så fick det helt enkelt bli en joggingtur imorse! Dagens väder har varit lite schystare och baksidans fönster är klara. Hondan har fått sig en insidesrengöring som inte var en dag för tidigt och M har hunnit klippa gräset. A kom hem glad och sprallig efter några timmar hos bästa kompisen.
 
På seneftermiddagen kom familjen W och familjen O på besök. De bjöds på Äppelrökt majskyckling med fruktig chilirub. Till detta en potatissallad med vinigrette samt syrrans goda grillsås :)
 
Om det berodde på att det var riktigt bra råvara (Svensk majskyckling) eller enbart på tillagningen vet jag inte. Misstänker att det var en kombo, men gott och väldigt saftigt blev det!
 
Äppelrökt majskyckling med fruktig chilirub
 
1 Majskyckling
Kvistar från äppelträd
 
Chilirub
2 msk flingsalt
2 msk fruktte
1 msk chilipulver
1 msk farinsocker
 
Mortla eller mixa rubben i en kryddmixer.
Gnid in kycklingen ordentligt.
fördela kolen på sidorna av grillen. När grillen tänts lägg rikligt med äppelkvistar på kolen. Placera kycklingen så att den inte ligger över kolen och "rökgrilla" under lock i ca 1 timme, tills kycklingen är genomgrillad. Ca 80 grader vid låren. 
Skär i bitar och servera med sallad
 
Receptet kommer från "Allt om mat" nr 10, 2014
 
Syrrans goda grillsås
 
2 dl matyoughurt
0,5 dl sweetchilisås
1 vitlöksklyfta
Skal från en halv lime ( jag hade även lite av saften i)
Salt och peppar
 
Receptet står på Asia sweetchiliflaskan.
 

Kvällens middag avslutades med att bästa T bjöd på Nutellasemifreddo, riktigt smarrig den oxå!! Det receptet hittar ni på Jennys matblogg.
http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/2014/03/14/nutellasemifreddo/
 
Tur jag ska fara runt själv med småtrollen i tre dagar nu, behöver springa av mig alla kilon jag gått upp i helgen :)) 
 
Höll på att glömma att jag till eftermiddagsfikat igår slängde ihop farmors tårta oxå.. Har tänkt på den tårtan hela veckan då den är väldigt mycket farmor för mig. Jag har gjort den många många gånger men nu var det väldigt länge sedan. Mest beroende på att jag gör lite andra sorters tårtor nuför tiden samt att det ibland är svårt att hitta mintkakorna som skall vara i krämen.. I torsdags när jag kom hem efter farmors begravning så stod det helt plötsligt en ask med mintkakor i kylen (M hade kommit över dem under en resa..) För min del var det ett väldigt tydligt tecken så därför bakades det "Farmors tårta" till fikat igår:))
 
Receptet får vi ta en annan gång för nu måste jag sova!
 
Kram och sovgott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0