Axels dop och doptårta

Finaste lilla Axel döptes idag! Jag har sedan länge varit tillfråga om jag ville baka hans doptårta, vilket jag naturligtvis gladeligen gjorde!!
Fick en inspirationsbild, temafärger och smakönskemål. Sedan har det tänkts, planerats och beställts hem grejer. Då den gröna färgen som var önskad inte gick att köpa så har jag för första gången gjort egen sockerpasta. Den blev inte helt 100 men gick tillslut att få på tårtan (ville gärna spricka lite).
Det mest spännande var att detta skulle bli min första våningstårta!
 
Ljusa bottnar fylld med blåbärskompott, blåbärsmousse, lemoncurd och citronmousse. Spacklad med marängsmörkräm, alla dekorationer i sockerpasta.
 
Fin och god blev den! Klart det finns skavanker men jag är riktigt nöjd med den! Hoppas jag ska bli lite bättre på att hantera sockerpasta dock! Dels tar det otroligt lång tid, vilket jag oftast inte har tid med. Sedan behöver jag kunna göra sockerpastalagret tunnare!
 
Mmm, gott :)
 
Många har idag frågat hur lång tid det tar att göra en sådanhär tårta.. Vet faktiskt inte om jag vågar räkna ihop timmarna. Men jag har varit isäng 0130, onsdag och torsdag samt 0230 inatt.. Så just nu är jag toktrött och somnar snart med pannan mot plattan :)
 
Måndag: Bakade de två bottnarna ca 2,5 timme.
Onsdag: kokade lemoncurd ca 0,5 timme
Torsdag: mousse x 2 och kompott Samt ihopläggning av tårtorna. Ca 2 timmar + kyltid
Fredag: täcka och dekorera tårtan. Ca 6 timmar
 Lördag: vispa smörkräm, transport och sedan ihopsättning på plats. Ca 2 timmar.
 
Huvudpersonen höll sig vaken och på bra humör hela dagen! Det bjöds på fantastiskt mat och vädret höll sig  helt ok!!
Tack fina Axel med familj för en härlig dag!
 Nu är det hög tid att sova lite!!
Kram och sovgott
 
 
Inte det lättaste att få alla i familjen att vilja vara med på bild samtidigt.
Kram!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0