Köttbullar

 
För någon vecka sedan gjorde en av mina vänner köttbullar till sina barn. Blev lite imponerad och kände att det kommer jag aldrig orka en vardagskväll efter jobbet. Min vän menade på att det är supersmidigt och tar bara 10 min i ugnen!! Aha, ugn?? Så långt har jag aldrig tänkt.. Måste helt klart testas! Googlade lite och kom fram till att det är bara att ta sitt favorit recept på köttbullar (jag använder mig av svärmors då våra köttbullar oftast görs på älgfärs).
Fixade till smeten, som jag sedan stoppade i en stor spritspåse. Spritsade ut lagom mycket smet i kupad hand och vips var hela skärbrädan full med köttbullar.
 
 
Under tiden värmde jag ugnen till 225 grader, lät en långpanna bli varm i ugnen. Slängde i en klick smör och la i köttbullarna. 10 min i 225 grader sen höjde jag till 250 och lät dem stå någon minut till för att få lite roligare färg. 
 
 
Servera med potatismos, lingonsylt och sallad. Mums! Jag och M åt och njöt, barnen undrade varför inte köttbullarna såg ut som vanligt.. (De är vana vid Mamma Scans..)
 
Nästa gång gör jag dem en ledig dag, ugnssteker dem i 5 minuter och fyser in dem. Då är det att ta fram och steka på när det ska ätas, precis som Mamma Scans :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0