Godaste äppelkakan!

 
Idag har jag bakat en av mina absoluta favoritäppelkakor. Den är så god att vill du kan du hoppa över äpplena :))
Dessutom slänger du ihop den på fem minuter med några få ingridienser som "alltid" finns hemma.
 
Här har vi fortfarande äpplen i överflöd så det fick bli en långpanna äppelrutor som M kan ta med till jobbet på måndag. Jag och Mel har förstås tjuvätit lite nu ikväll då de stora killarna var på hockey.
 
 
 
Receptet är från en liten bok som heter Långpannans lov. Har ännu en favorit i den boken som heter bärrutor, som jag gör med rabarber och jordgubbar, men den får vi ta till våren.
 
 
Bilden en är tagen innan jag skar kakan till rutor. Hemligheten är att smöret hyvlas över kakan innan den sätts in i ugnen. Vilket ger en väldigt spröd lite knäckig yta på kakan. Den tar runt 30 min i ugnen. (Jag har aldrig haft mandelspån på..)
 
Prova den!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0