Avtackningstårtor

En kär kollega gick i pension igår efter över 40 år i rikets tjänst. Jag ville mer än gärna baka något fint och gott till hennes avtackningsmiddag och efter lite efterforskningar om vad hon tycker om stod jag med två olika val. Kunde inte bestämma mig så det fick helt enkelt bli två tårtor. 
 
 
Blev faktiskt riktigt nöjd med både utseende och smak :)
 
Höstig chokladtårta
 
Denna tårta hittar du hos Sabina på
 
http://sweet-and-simple.se/2013/september/saftig-chokladtarta-med-paronfrosting-och-hasselnotter.html
 
När jag provbakade denna botten förra veckan lyckades jag få den att stiga över kanten på formen och bilda en chokladfontän i ugnen.. Så till den här tårtan gjorde jag Louises bottnar.
 
http://www.louisespis.com/2012/08/salty-caramel-chocolate-cake.html
 
De bottnarna innehåller kaffe, vilket förstärker chokladsmaken. Resultatet blev en jättesaftig och god chokladtårta, men tyvärr försvann päronsmaken då chokladen helt tog över. 
 
Blommorna är gjorda i flowerpaste och färgade med pastafärg.
 
 
 
Hjärttårtan består av helt vanliga ljusa bottnar, ett lager hallonmousse, ett lager passionsfruktsmousse och spritsad med den enklaste vitchokladfrostingen som finns. Lite ministrösselkulor på toppen för färgens skull.
 
Vitchokladfrosting
 
1 del rumsvarmt smör
1 del philadefiaost 
1 del smält avsvalnad vitchoklad
 
 
Vispa upp smöret, vispa därefter snabbt ihop frostingen.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0