Långkok på långfredagen!

Den senaste tiden har rätten Pulled Pork dykt upp lite överallt, på Facebook, bloggar och någon mattidning. Tror att det var i senaste Buffé.

Det är en rätt som tar 5-6 timmar i ugnen så vad passar inte bättre än att göra ett riktigt långkok på långfredagen :)

Jag utgick från det här receptet
http://www.femme.se/matplatsen/2013/01/17/pulled-pork-oh-my-vad-gooooooott/

Dock tyckte jag det var lite klent med vitlök så jag tog några klyftor till. Min köttbit var benfri fläskkarre på ca 1,5 kg.

Jag tog min favorit bbq sås, Sweet baby ray's, men det var nog ett misstag då den inte är speciellt rökig.



Resultatet var inte så underbart som jag har förstått att andra tycker. Blev lite väl mycket löksmak tycker jag. Väldigt saftigt kött och visst var det gott men jag hade förväntat mig mer. Vi åt det lite som kebab med pitabröd och tillbehör. Bland annat gjorde jag en inlagd rödlök till som var god. Ska jag göra den igen så tar jag nog lite mindre salt och mer socker dock..

 
 



Recept
Inlagd Rödlök
Skala och skiva 3 rödlökar i tunna skivor.
Koka upp 2 dl ättikssprit (12%), 1 dl vatten, 2,5 dl socker och 1 dl salt.
Häll det över löken, låt stå minst 24 timmar.
Löken håller i fler veckor i kylen i en väl rengjord burk.
Källa: Buffé

Jag gjorde halv sats och tyckte som sagt att den blev god men lite salt.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0