Rabarbersaft

Inte så mycket bakning men oj så gott!! Mammas rabarbersaft är ett av mina starkaste "matbarndomsminnen". Mamma gjorde alltid en sats av de första rabarberna och den gick åt fort :)

På vår tomt har vi massor av rabarber så denna saft har blivit ett "måste" varje år! Då jag inte har haft någon tillräckligt stor bytta att göra en hel sats i så har jag i alla år gjort en halv sats, dvs saft på 2 kg rabarber. Blir mellan 3-4 l saft. Vilket absolut räckt till för vårt behov samt lite att ge bort.
I år kom jag på att jag fått mormors jätte saftkastrull och eftersom det finns rabarber i överflöd så fick det bli en hel sats! 8 liter blev det allt som allt :)

 



Jag kommer ta med till landet, ge bort och har även fryst in några flaskor. För så där hemskt mycket saft ska ju varken barnen eller jag hälla i oss.

Då själva saften inte kokas är inte hållbarheten jättelång. Jag tycker att flaskorna klarar sig i kyl el matkällaren över sommaren. En flaska som stått ett tag får en bottensats och den brukar jag aldrig använda utan den hälls ut.

Fungerar som annan saft oxå bra att frysa.

Rabarbersaft

4kg rabarber- skölj och skär i bitar, lägg i bunke eller liknande stort kärl.
2 citroner ( gärna ekologiska) skivas och läggs ovanpå rabarberna.
Häll över kokande vatten så att det täcker.

 


När det kallnat, rör i 75g Vinsyra.

 


Låt stå i två dygn, rör om då och då.
Krama ur saften

 


Rör i 8 hg socker och 1 kryddmått Natriumbensoat per liter saft. Jag brukar oftast ta bort några deciliter socker, då det inte riktigt behövs så mycket.

 


Rör tills sockret löst upp sig.
Häll på flaska, blanda med vatten och njut!!

 



Tips på en riktigt god drink är 1 del gin, 2 delar outspädd saft och 3 delar Loka naturell! Lite is i och sommarens bästa fördrink är klar! Brukar göra den i cocktail glas!

Om någon av er nu känner att ni bara måste göra lite saft men inga rabarber har, kom och hämta!!

Kram

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0