Första motivtårtan!

Idag var det äntligen dags för A:s 4 årskalas med bästa vännerna! Att temat på detta kalas skulle vara Blixten Mcqueen var ju inte direkt nån skräll :)

Jag trodde att jag skulle göra en figurtårta där hela tårtan är Blixten men när jag frågade A så ville han ha en liten Blixten på tårtan och det var mycket viktigt att det fanns en väg oxå. Eftersom jag ännu inte täckt en hel tårta med Sp (sockerpasta) så bestämde jag mig för Blixten i öknen tårta. Sanden är färgad marängsmörkräm med vaniljsmak. Den lösa sanden uppepå tårtan är krossade digistivekex. Vägen och däcken är sp. Blommor och kaktusar är gjorda i marsipan, gräset är marängsmörkräm spritsat med grästyll. Stenarna och själva Blixten är ätbara och köpta på Strössel och annat (Webbshop).



Tårtan bestod av vaniljbottnar, ett lager chokladbollsfyllning, ett lager med färska jordgubbar och vaniljbavoraise. Vaniljbavoraise är en jättegod fyllning, lite som en blandning mellan kräm och mousse. Tyvärr blev det lite blaskigt ihop med jordgubbarna. Trodde att blandningen skulle gifta sig fint men då jordgubbarna var lite för vattniga i smaken och dessutom "spädde" ut bavoraisen blev det lite tamt. Skulle jag göra om tårtan hade jag skippat kokosen i chokladbollsfyllning, lagt jordgubbarna i det lagret och låtit bavoraisen varit ett eget lager. Detaljer detaljer, tårtan var god men jag tar med mig erfarenheterna inför kommande verk :)



Chokladbollsfyllningen hittar du här:
http://sockerrus.se/recept/diva-party-cake-recept/

Vaniljbavoraise:
http://smulansbakblogg.blogspot.se/2011/10/vaniljbavaroise.html

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0