Lite mat :)

Vi har haft fina vänner här på snabbvisit och då ville jag bjuda på lite god lunch!

 

 



Risotto med räkor 

4p

1 gul lök
1/2 dl olivolja
3 dl arborioris
2 dl vitt vin
1l vatten
1/2 dl kycklingfond
Salt och peppar

2 dl riven parmesan

Ett knippe salladslök
250 g skalade räkor

Hacka löken, fräs den genomskinlig i oljan.
Häll i ris, höj värmen, rör i 2 minuter.
Tillsätt vinet och låt det ånga bort.
Koka upp vatten, blanda i fonden.
Späd riset efter hand, koka med lock i cirka 20 minuter, rör då och då.
Krydda och blanda i osten.
Blanda i salladslök och räkor.
Servera med parmesanflagor, romansallad och bröd


Denna risotto blir jättegod, men den behöver serveras direkt annars blir räkorna tråkiga! Receptet har stått i min receptbok i många år så tyvärr har jag ingen källa på det.



Till risotton bakade jag Focaccia. Detta är Leilas recept, men jag fick det av min vän Carro!

 
 


2 bröd Focaccia

25g jäst
3 dl ljummet vatten
1/2 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7-8 dl vetemjöl special

Smula jästen och rör ut vattnet.
Tillsätt olja, honung och salt
Tillsätt vetemjöl och knåda i 5 minuter.
Jäs i cirka 45 minuter
Knåda, dela i 2 bullar
Platta ut till 1,5 centimeter tjocka bröd
Jäs till dubbel storlek i cirka 30 minuter
Sätt i fingrarna i brödet, ringla över olika och strö över salt
Vill du så kan du lägga på någon smaksättning
Ex vitlök eller soltorkade tomater med mer.

Grädda i 200 grader i cirka 10 minuter.

 


Jag gjorde ett rent bröd med bara olja och salt samt ett med min goda bruschetta röra som jag fått av fina Sofia. Det är en burk med bruschetta krydda som man blandar ut med vatten och lite olja. Blev jättegott på brödet.

 

 



Nu ska jag återgå till veckans planeringslista, förutom de vanliga lunch och middagarna skall det denna vecka tillagas 2 finmiddagar och ett bröllopsbak så det finns lite att fundera över :)

Sovgott alla fina!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0