Våfflor

Igår när vi hade besök så åt vi våfflor till lunch! Kanske inte så nyttigt men oj så gott! Går oftast hem hos barnen oxå!
Jag har alltid använt vanlig våffelmix från affären men förra året hittade jag ett recept på hemgjorD våffelsmet. Tyvärr var det långt innan jag började blogga och jag har ingen aning om varifrån receptet kommer. Efter att ha gjort egen smet en gång var vi helt överens här hemma om att det blev så mycket godare våfflor och det är inget konstigt i utan bara sånt som alltid finns hemma. Så sen dess är det detta recept jag gör när det är våffeldax!

Våfflor ca 12 st ( de blir ganska mastiga så smeten räcker till fler än man tror, inga problem att spara överbliven smet i kylen en dag eller två!)

4 ägg
6 dl kolsyrat vatten
51/2-6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
200g smör

Smält smöret
Rör ihop torra ingredienser
Vispa lätt ihop äggen och blanda i vattnet
Rör i de torra ingredienserna och vispa klumpfritt
Blanda i smöret.

Använd Smör vid gräddningen och grädda ganska länge så blir de frasiga och goda!

Kan även tipsa om ett supergott tillbehör till både våfflor och pannkakor. Nämligen Lemon curd. Det har ju en förmåga att bli över i burken efter att jag haft det till nåt bakverk och tillsammans med lite grädde är det riktigt gott på pannkisar och våfflor!!


Lilltroll märker direkt när vi äter något som inte han får och då blir det liv kan jag lova! Så en liten bit våffla fick han smaka.

Just idag hade vi ingen Lemon Curd :(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0