Kladdkaka med chokldpufftäcke

Jag har en påse puffat ris kvar efter julgodisbakandet. Har funderat på vad jag skulle kunna göra med det. Vet att man kan ha det i marängbottnar men det har inte varit tårtläge..

 


Som av en händelse la Ulrika på bakverk och fikastunder upp ett kladdkakerecept med puffat ris för någon dag sedan! Eftersom den här veckan är full av härliga vänner som kommer på besök så fick jag prova receptet direkt! Det var en god chokladsmak med inslag av nutella. Dock blev det lite skumt tuggmotstånd av riset. Blir säkert bättre konsistens med rice krispies. Men helt ok! Serverade med lite vispad grädde.

http://www.femme.se/bakverkochfikastunder/2013/02/05/kladdkaka-med-chokladpufftacke/

 

Kladdkaka

100g smör

2 ägg

3 dl socker

5 msk kakao

1,5 dl mjöl

1 krm salt

 

Topping

150 g mörk choklad

1,5 dl nutella

1 dl grädde

50 g smör

4 dl rice krispies ( jag tog ju puffat ris istället)

 

Smält smöret. Rör ihop ägg och socker. Rör ner resterande ingredienser och till sist det smälta smöret. Smöra en form på 24 cm och häll i smeten. Grädda i 20 min i 175 grader.

 

Gör toppingen. Smält ihop samtliga ingredienser utom rike krispies i en kastrull. Rör tills det blivit en jämn kräm. Häll upp i en skål och blanda ner rice krispies. Häll toppingen på kakan och låt kallna i ca 2 h.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0