Italienskt kalljäst bröd

Har länge tänkt att jag måste bli bättre på att baka riktigt bröd!! Tyvärr tycker jag ju inte det är lika kul som tårtor och andra bakverk men vi har ju helt klart större behov av vanligt bröd. Eftersom jag har en rätt kräsen man när det gäller bröd, är det bara att utesluta alla frön, nötter, frukt och annat gott och nyttigt om någon mer än jag ska äta det :(

Hittade ett recept på helt vanligt enkelt vete och rågbröd som både går att kalljäsa eller jäsa som vanligt. Jag körde ihop degen i går kväll och lät den jäsa i kylen under natten. Min plan var att baka det imorse eftersom Mel ändå vill ha sin välling tidigare än tidigast! Just idag så vaknade han inte så tidigt men A kom in till oss vid 0600 så jag hann få det klart till frukosten :) Gott med varmt bröd!

Italienskt bröd

25 g jäst
5 dl vatten
Ca 8 dl vetemjöl
2 dl rågmjöl
2 tsk salt
1 msk honung

Lös jästen med salt och honung. Häll i vattnet som skall vara kallt om du vill jäsa över natten. Vill du baka samma dag ska vattnet vara fingervarmt.
Blanda i mjöl och arbeta degen i maskin 5 min.
Degen ska vara ganska lös och trådig.
Strö över lite mjöl och täck med plastfolie. Ställ i kyl om det ska kalljäsa. Låt annars jäsa i rumstemperatur i cirka en timme till dubbel storlek.
Töm ut på mjölat bakbord och dela i två delar utan att knåda.
Vrid varje del ett par varv och lägg på plåt med bakplåtspapper på.
Jäs i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda i 10 minuter och sänk därefter värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 25 minuter.

Receptet hittade jag här:

http://rebeccasdiy.blogspot.se/2011/09/italiensk-kalljast-brod.html

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0