Mysig advent och 2 års tårtor :)

Igår hoppade jag upp först härhemma och fick några timmars lugn och ro i köket medan familjen låg och drog sig och tittade på Bompa. Två tårtor fixades och ett kalljäst bröd bakades ut. En Kitkat tårta med minimarschmallows och en Sprinkle Cake (Strösseltårta). 
 
Ljusa bottnar, jordgubbssylt, jordgubbsmousse och dumlefluff, spacklad med glasskräm.
 
Ljusa bottnar, hallonsylt, hallonmousse, vitchokladmousse ( med vitchokladbitar i), passionsfruktsmousse, spacklad med vitchokladmarängsmörkräm och täckt med strössel.
 
 
Efter lunch fick tårtorna följa med mig och barnen på 2 årskalas. Tårtfyllningarna var goda men på något sätt kändes tårtorna lite torra.. Något jag är fullkomligt allergisk mot, så det måste åtgärdas till framtida tårtor! Det kanske måste till någon saftigare fyllning, inte bara olika mousser. Annars får det bli till att safta bottnarna ännu bättre.
 
Efter kalaset fick det bli lite pepparkaksbak :) Det fina med pepparkaksdeg är ju att den håller länge i kylen så vi bakade bara så länge barnen tyckte det var roligt sen åkte degen in i kylen i väntan på nästa tillfälle :) Vågar knappt erkänna det men egen pepparkaksdeg har jag varken orkat eller hunnit med att göra.. Den vi använde köpte jag på Thimons bageri!
 
Roligast var att välja vilka formar som skulle användas!
 
Söta förkläden som killarna fått av våra vänner! En plåt blev det tillslut, mest bilar, tåg och flygplansmotiv..
 
 
Utöver detta så hann A förbi frisören och bli julfin och Hondan fick dubbdäcken pålagda.
 
Idag började vi dagen med mysig adventsfrukost! A o M var på sista Bamsegympan för terminen medan Mel och jag fortsatte med städningen och pyntningen härhemma. På eftermiddagen blev det adventsfika hos fina vänner och en sväng till stan och titta på julskyltningen. A vann en chokladkartong och M en hel hink med mat.. Bra utdelning på lotter för ca 40kr :))
 
En riktigt bra helg med mycket mys, blandat med nyttigheter. Dessutom är jag och barnen lediga imorgon oxå :)) 
Saknar bara en fungerande diskmaskin..
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0