Prinsesstårta!

 
 
De senaste dagarna har jag pysslat med mitt lilla prinsessprojekt! Har länge velat göra en prinsesstårta, även kallad Barbietårta. Äntligen fick jag chansen då Prinsessan Thea fyllde 4 år och skulle ha kalas!
 
 


På nätet, olika bloggar och youtube finns tonvis med inspiration. Egentligen alldeles för mycket. Det svåraste var att bestämma mig för vilket tillvägagångssätt jag skulle använda då det såklart finns flera vägar att gå..

Det är inte svårt att göra en sådan här tårta, men det tar tid och energi. Jag hade gott om tid denna veckan då vi hade inskolning på förskolan och jag fick några timmar över. I torsdags bakade jag tårtbottnar vilket gick uruselt. Om det berodde på för färska ägg, dålig ugn eller någon helt annat vet jag inte men då bottnarna kollapsade en efter en behövdes det 4 stycken istället för beräknat 2 :( Det innebar att det tog hela dagen att baka bottnar. Jag gjorde även lite dekorationer iform av blommor, fjärilar och bokstäver.

 

 



Fredag vaknade jag vid 0615 när M gjorde sig iordning för jobb. Gick upp, gjorde fyllningar och lade ihop tårtan. Då tårtan i huvudsak bara skulle ätas av barn och födelsedagsbarnet helst ville ha choklad men även gillar Zoo,  fick det bli Chokladbollsfyllning, Zoofluff och glasskräm som fyllningar.

 

 


Fredagkväll vispade jag ihop en chokladsmörkräm. Skar till formen på tårtan och spacklade den med krämen.

 

 


Kalaset var redan 1100 idag så imorse ringde klockan 0630. Ville hinna göra så mycket som möjligt innan barnen vaknade.. Gick sådär då A kom vid 0700 och ville sitta i köket och kolla på plattan.

Min grundtanke var att hon skulle ha en vit underkjol med volangkant och en rosa kjol över med några enstaka blommor på. Allt för att hon inte skulle bli för plåttrig och för mycket. Tyvärr fungerade inte min idé då det färdigkavlade rosa marsipanlocket jag köpt inte gick att arbeta med.. Det sprack och såg hemskt ut! Nödlösningen fick bli mina älskade spritstyllar och en ordentlig sats marängsmörkräm. Resultatet en alldeles "för mycket" prinsessa, men hon gick hem hos både 4 åringarna och föräldrarna.

 

 


Klockan 1000 var hon klar! Så nej det är inget du slänger ihop på en kvart men oj så roligt det är att skapa :)
Jag har lärt mig massor av detta försöket och när nästa tillfälle kommer, är jag supertaggad :))

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0