Sprinkle Cake

I söndags skulle Lilla fina H ha sitt kalas för familjen! Vilket innebar en möjlighet för mig att få baka en tårta till honom!

Efter att sett olika Sprinkle Cakes på bakbloggarna den senaste tiden var jag lite sugen på att prova själv :) Med inspiration från framförallt Bagerskan och DeJo design blev resultatet faktiskt en tårta, till och med jag själv är riktigt nöjd med :))



13 centimer hög och nästan rak! Ljusa bottnar med jordgubbsmousse och lemoncurdgrädde / mousse. Ville ha fyllningen lite stabilare än fluff så jag gjorde en egen variant med lemoncurdgrädde och gelatin.

Spacklad med marängsmörkräm, ska det stå under bilden ;) (med vaniljsmak)



Lemoncurdmousse

160g Lemoncurd (halv burk)
3 dl vispgrädde
2 gelatinblad

Värm curden och smält gelatinbladen ( som legat i blöt 5 min)
Ta av från plattan och häll i grädden under omrörning.
In i kylen över natten.
Ta ut och vispa upp moussen.

Lite tam i smaken blev den om man gillar mycket citronsmak, men med ett tunt lager ren Lemoncurd under blev det riktigt smarrigt :)


Nu under vår och försommar fyller halva familjen år så förhoppningsvis blir det endel bakning framöver :)

 

 


Kommentarer
Postat av: Lena Fridholm

Vilka fantastiska bakverk du skapar! Jag vill tacka dig för goda biskvier och cupcakes som Magnus har haft med sig till jobbet och låtit oss smaka.
Jag är djupt imponerad av både jättegod smak och otroligt vackra och skapelser. Fastnade speciellt för dina goda chokladcupcakes fyllda med hallonmousse - MUMS!
Helgens tårta som du bakat med hallon och lemoncurd får det också att vattnas i munnen.
Dina bakverk har inspirerat mig att läsa bakbloggar och ladda för att försöka åstadkomma någon kreativt skapelse framöver...

Tack och Hej!
/Lena

Svar: Åh tack så mycket! Vad roligt att höra att jag väckt lite inspiration! Det är omöjligt att baka mycket om det inte finns några som vill äta av det, så det kommer nog fler gottigheter till er på kontoret :)Bara att ta fram slev och bunke och börja skapa!
Lycka till!!
Anna

2013-04-23 @ 22:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0