Helgen

Vi har haft en jättemysig helg med fina vänner!!
Började på Monkey Town igår så barnen fick leka av sig.
Middagen blev kalvstek, potatisbakelser, pestosås samt varma tomater med brieost i. Lite gott vin till det och vi blev mer än mätta:)
Helgens tårta som avslutade middagen var ett försök att göra Napoleontårta, blev inte så vacker men god!
Idag har vi faktiskt haft lite sol så en sväng till lekparken innan det vankades köttfärsås till lunch.
Nu har vännerna åkt hemmåt och pappan varit o fixat lite på eget håll. Av helgen återstår lite matplanering för veckan och mitt intensivgympapass på 75 min. Är så skönt att avsluta veckan med det!! Speciellt som jag har en dejt med badrumsvågen på måndagsmornar :)

Recept

1 rektangulär smödeg

1 dl äpplemos (gärna hemmagjord)

2-2,5 dl tjock vaniljräm

1 dl hårt vispad grädde

1 dl florsocker

1 msk vatten

1-1,5 matsked röd vinbärsgelé

lite citronsaft

  1. Dela smördegen i 3 remsor á 8x40 cm.Grädda mitt i ugnen i ca 10 min (225grader) När den är färdig , tryck ned plattorna något så de inte blir för bulliga. Blir enklare att lägga ihop tårtan då.
     
  2. Bred äpplemoset på platta 1. Lägg på platta 2.
  3. Blanda vaniljkräm med grädde och bred på platta 2
  4. Lägg på platta 3.
  5. Smält gelén i micron o bred ut över toppenplattan. Låt stelna.
  6. Blanda florsocker , vatten o lite citronsaft. droppa över den stelnade gelén, i fina mönster.
  7. Ställ i kylen en stund.

Receptet är hämtat från bloggen Sofillas och Thesses fenomenala recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0