Tårtbotten - Tre lika

Jag gjorde ju en tårtbotten i min nya fina PME 15x10 cm form igår! Önskar mig fler sådana här höga formar i olika storlekar, så skönt att slippa klä formen med bakplåtspapper upp över kanten ( vilket behövs när jag gör höga bottnar i vanliga formar).

Receptet jag använder när jag ska göra helt vanliga tårtbottnar och sen kombinera ihop tårtan efter eget huvud kallas Tre lika. Man använder helt enkelt tre höga glas och anpassar ingredienserna efter hur många ägg man använder. Det här receptet finns lite överallt på nätet men jag har i stort sett skrivit av det som finns på bloggen www.bakglädje.blogspot.se

Skulle ju naturligtvis skrivit in hela receptet här men klockan börjar bli mycket så ni får hålla till godo med en titt i min receptbok! 

Just denna botten är ju till den lilla formen och på bara två ägg. Jag brukar alltid använda de här glasen, de funkar fint med många ägg så det fick bli dem nu oxå trots att det hade räckt med vanliga dricksglas..

Resultatet!

 

Det är viktigt att äggen är rumsvarma! Se till att ta fram dem i tid! Knäck äggen i ett glas, häll upp socker till samma nivå i nästa och det sista fylls med mjöl (byt ut ca 1/4 mot potatismjöl) och bakpulver.

Det finns de som säger att vispar man äggen länge ( vi pratar ca 20 min kanske) så kan man halvera bakpulvret. Jag vispar äggen ordentligt vita tar kanske 5 minuter i min KA. Jag använder allt bakpulver.

Normalt är det inga problem att dela en sån här botten till tre lager, vill man ha ännu högre bottnar öka antalet ägg. Se recept Tårtbotten bas hos sockerrus.se där finns oxå förslag på hur mycket man ska ha i om man vill smaksätta botten med choklad, vanilj eller citron.

 

Nu har jag ingen bild på en vanlig form just nu men du måste klä den med bakplåtspapper som sticker upp över kanten, annars blir det smet i hela ugnen! "Limma" fast pappret med flytande margarin, smöra även insidan av papperet så lossnar det lättare från kakan.

Ändringar sen jag skrev in receptet i boken är att jag vänder kakan upp och ner direkt när den kommer ur ugnen, minskar risken för att den skall sjunka ihop i mitten!

Du får absolut inte öppna ugnen de första 20 min, då sjunker kakan ihop! 

Tiderna tycker inte jag stämmer, i min ugn tar det bra mycket längre tid än vad som står i receptet. Det är bara att hålla koll med provstickan, den ska komma ut torr!

 

Kram och sov gott!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0