Tårtarkiv 2012, Tjejfester

När man har det här bakmonstret inom sig som jag har gäller det ju att passa på att baka när det finns tillfälle för folk att äta det jag bakar :) För som redan har sagts många gånger så bör jag defenitivt inte äta upp allt gott jag producerar! Därav erbjuder jag mig mer än gärna att ta med efterrätt på de tillstälningar av olika slag jag blir bjuden på eller är med och fixar.
 
Här kommer några exempel:
I maj hade vi Babyshower för en god vän som både väntade barn och skulle flytta iväg från oss här på höglandet.
Då blev det en tårta med både chokladbotten och ljus botten. Den innehöll päronkompott och päronmousse. Täckt med nutellafrosting. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vilka recept jag använde, men googlar man på de enskilda delarna så får man massor av förslag!
 
Sen hade vi en mysig kväll hemma hos Jennie där vi skulle prova lite olika Texmex tillbehör för Buzzador. Till den kvällen gjorde jag min första tårta med recept från underbara Louise som har bloggen www.louisespis.blogspot.se 
En Very Cherry Chocolate Cake! En av de godaste tårtorna jag någonsin ätit!! Trots att jag har massor av tårtrecept jag vill prova så har jag gjort denna två gånger. Bottnarna smakar som lite fastare chokladpudding.
Receptet finns på Louise blogg!
Möhippor har det oxå varit ett gäng den här sommaren, alltid lika skoj! Till två av dem har jag bakat. Till den första blev det en Blueberry Pie Cake. Även denna är från Louise`s Spis! Vaniljbottnar med blåbärsfyllning och smuldeg på toppen! Den här formen av tårtor blir väldigt höga och därmed ganska mastiga. Vilket innebär att efter en ordentlig middag så tar de flesta bara en smal bit. Tårtorna räcker således till väldigt många :) Fördelen är att de klarar sig bra i kylen, så man har tårta i flera dagar!
Till den andra hippan blev det en Hallonbrownie. Receptet på denna finns på recept.nu, Kock Linda Lomelino. Det finns även i hennes bok Lomelinos tårtor och säkerligen på hennes blog: www.call-me-cupcake.blogspot.se
Jag har inte hunnit köpa nån 15 cm bakform ännu så jag gjorde den i två 20 cm formar och delade dem så det blev 4 bottnar. Gick jättebra, tips är att frysa bottnarna ca 30 min innan man delar dem så håller de ihop bättre!
Även denna tårta var en mastig men väldigt god pjäs som räckte länge! Sista biten fick jag frysa in och ge bort till en kär vän!
Så var det sovdax igen.. Kommer mer tårtor när tillfälle ges :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0