Tårtarkiv 2012, inlägg 1

Jag har alltid älskat att baka! Under skolåren kopplade jag bort hjärnan från plugg genom att gå och baka nåt gott :)
Det är planerandet innan och framförallt själva bakandet jag tycker om, men har aldrig varit så duktig på att få det jag bakar att se snyggt ut. Min passion är att det ska smaka gott! (Behöver kanske inte säga att jag även är rätt förtjust i att äta det jag bakar;)
Under våren nu 2012 började jag läsa bakbloggar och gick med i bakgrupper på facebook. Helt plötsligt öppnade sig en hel värld av inspiration och recept. Det finns tjejer och killar därute som gör de mest otroliga tårtor. Jag beundrar verkligen dessa bakverk som kan föreställa istort sett vad som helst. Insåg dock fort att jag inte är en SP (sugarpaste) eller marsipanmänniska. Att lägga flera timmar på att modellera fram figurer och blommor till tårtorna är inget jag varken har tid eller tålamod till. Defenitivt inte det estetiska kunnandet! Jag ska försöka lära mig att göra lite blommor för det kan vara roligt att kunna.
Nej jag föll istället handlöst för spritsningen! Vet inte hur många youtube klipp med olika spritstekniker jag tittat på vid det här laget. Är det något jag vill bli riktigt duktig på så är det det! Än sålänge är det bara rosspritsningen som sitter ordentligt. Som ni kommer att se i de här inläggen om årets tårtor så har jag hunnit öva en hel del på rosor då de gått igen i flertalet av mina tårtor.
Nu behöver jag beställa lite mer tyllar så ska det övas andra spritstekniker oxå:)
 
En av de absolut första tårtorna.
Efter att ha sett spritsningen hos www.sockerrus.se så var jag tvungen att försöka..
Tårtan är gjord i april så jag är inte helt säker men tror den innehåller hallonmousse och glasskräm, täckt med chokladfrosting.
Jag lärde mig att inte hälla all frosting i spritspåsen på en gång då den blir varm och ändrar både färg och form. Utan använd lite i taget och låt resten vila i kylen sålänge!
 
Kommer snart fler tårtor...
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0