Pannkakor

Jag hade lovat Albin pannkakor till middag så det var tur vi åt "söndagssteken" redan I lördags :)

I alla år har jag gjort pannkakor som mamma gjorde dem.. Tyvärr har jag aldrig lyckats med det receptet! Det gick inte att steka tunna pannkakor för då gick de sönder utan jag var tvungen att steka tjocka degiga och trista pannkakor. (förlåt mamma)

Räddningen kom när jag fick ett nytt recept från Finaste Terese!!
Numera blir pannkakorna hur bra som helst och väldigt goda! Så goda att A och M åt upp hela omgången själva! Väldigt synd om mig som fick äta lördagens lammstek till middag igen :)

Receptet kommer längre ner!

Jag steker alltid pannkakor i pannkakaslagg av gjutjärn. Har en ny från Skepshult samt både pannkakslagg och plättlagg från M:s mormor. Blir hur bra som helst :)

Tunna pannkakor a'la Terese

Ca 12 stora eller 20 små

2 ägg

3 dl vetemjöl

6 dl mjölk

1 krm salt

1 msk smält smör

( byt ut 1-2 dl mjölk mot bubbelvatten)

Vispa ihop ägg och hälften av mjölken

Tillsätt mjöl och salt ( jag höftar alltid i lite salt och lite socker)

Vispa slätt

Tillsätt resten av mjölken ( jag byter ut 2 dl mot bubbelvatten från sodastreamern)

Häll i smöret och låt smeten svälla i 5-10 min

Stek

Ät!!


Kommentarer
Postat av: Tuss

Vassego kära vän! Delar gärna med mig av receptet :)
Du är flitig med din blogg. Tack för helgens alla aktiviteter! Kram

Svar: Tack själv! Ses snart igen! Kram
Anna Nilsson

2012-10-15 @ 14:54:00
Postat av: Sara

Hej! Gott med pankisar. Jag, trot eller ej har världens bästa tips på pannkakor. Byt ut allt vetemjöl mot dinkelmjöl. Då lovar jag dig att de inte fastnar PLUS att de blir nyttiga!!! Kram kram

2012-10-17 @ 22:08:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0