Barnmat

Min lilla sötnöt äter hur mycket som helst just nu! Han börjar dagen med välling vid femtiden, sen är det gröt vid åtta, ev lite mellis på fm beroende på hur han sover. Mat motsv en barnmatsburk till lunch, mellis på em, ännu en burk till middag, gröt vid nitton och slutligen en slurk välling när det är sovdags.
För att inte ruinera oss totalt på barnmatsburkar har jag börjat laga lite mat till honom. Tycker att blandningen ett mål burkmat och ett mål hemlagat är bra. Så gjorde jag med Albin och det funkade fint. Skillnaden är att med A så fanns tiden att laga hans mat bredvid vår. Dvs jag gjorde sällan storkok och frös in mat utan lagade hans mat samtidigt som jag gjorde min och M:s middag.
Den tiden finns absolut inte nu när det alltid är någon av charmtrollen som är i behov av uppmärksamhet, hjälp eller lek!
Därför har jag nu börjat att tillaga lite fler portioner åt gången och frysa in. Det mesta går ner bara han är hungrig :)
Dagens rätt blev kokt köttfärs med potatis, morot, palsternacka och zucchini. Kryddade med lite peppar och basilika samt hade i lite grädde när jag mixade ihop det.
Tips är att hälla av kokvattnet och spara det då det är lätt att få barnmaten alldeles för tjock. Då är det bara att späda med kokvattnet till önskad konsistens efter mixning.
Om denna rätt går hem hos Melvin får vi se imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0