Whii, lite sol på himlen!

Idag var det faktiskt klart och lite sol tittade fram mellan träden. Tur var väl det, kändes rätt tungt att gå upp efter alldeles för lite sömn. A vaknade vid halv två och kom in till mig. Vi hann lagom somna om så började Mel att gny, vilket han fortsatte med till halv fyra tiden. Sen sov vi alla tre till halv åtta!

Tyckte rätt person vann Hela Sverige Bakar igår! Var en väldigt jämn final men jag tror Christina vann på det hon gjort innan finalen.

Idag har det inte gått nåt vidare i mitt eget kök :( Hade garanterat blivit utslängd av Domarna om de sett mitt försök till Saffransbutterkaka idag ( inte för att jag nånsin skulle klara mig förbi kvalet men iaf ) Hade en fin tanke att eftersom det brödet jag bakar redan nu måste frysas innan julmarknaden så får de inte bli för stora för då hinner inte köparen äta upp dem innan de blir trista. Jag gjorde en saffransdeg som fylldes med samma fyllning som sist ( mandelmassa, smör och muscado socker) sen hade jag dessutom i glöggkokta russin. (låt 3 dl russin sjuda i 1,5 dl glögg i 5 min, därefter svalna i kastrullen)
Kruxet kom när det var dags att fylla formen, kan ju tycka att alla som bakat med jäst borde veta att jästdegar jäser ;) Min trötta hjärna tryckte i för många bullar i formarna. Använde mina nya 18 centimetersformar från Lidl just för att kakan inte skulle bli för stor! Nu jäste det väldigt mycket så de blev både stora, höga och fula! Inte speciellt lätt att veta när de var genomgräddade heller.. Ja ja det slutade med att jag fick dela och smaka på en av dem och enligt M så är de jätte goda (jag själv känner typ ingen smak..)

Nästa kökstrubbel kom när det skulle lagas skaldjurspasta till middag. Receptet som jag handlat till hade försvunnit från min IPad och gick ej att finna igen.. Fick bli en variant och den gick väl igentligen bara hem hos mig.. Vi kan faktiskt inte äta korv, köttbullar och pannkakor varje dag..

A har varit riktigt pigg idag, lekte ute i sandlådan själv i nästan en timme!! ( Jag hade såklart koll på honom undertiden men han sysselsatte sig skälv) Mel och jag är fortfarande lika förkylda och han fick dessutom upp hela morgongröten :( Är ganska trött på sjukstuga nu men det är väl bara att hänga i ett tag till. M är hemma och tänker inte jaga imorgon så nu börjar adventsförberedelserna ordentligt i helgen!! Först ut är utebelysningen, sen städ och lagom till nästa helg är nog stjärnor och stakar på plats! Jag älskar allt som lyser!! Pyntar oftast det mesta till advent sen får det vara fram till jul och åker ner så fort som möjligt efter nyårshelgen!

Nu ska jag göra rent ugnen efter dagens bravader sen hoppas jag på några fler timmars sömn inatt!!

Fredagsmys till er!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0