Tårtarkiv 2012, Magnus födelsedagstårta

Nu är vi inne på sista inlägget om gamla tårtor! Från och med nu så blir det till att baka om jag ska ha nåt att skriva om :)
 
Den sista "gamla" tårtan får bli M:s födelsedagstårta. M:s favvogodis är After Eight och när det kommer till olika tårtfyllningar så är alltid vaniljfyllningarna favoriter.
 
Tårtan består av
Ljusa bottnar (tre lika)
After Eight mousse (recept kommer längre ner)
Vaniljbavaroise (recept fins på smulansbakblogg)
Täckt och spritsad med Mariannefluff
 
Fluffet tog slut när jag hade 3 rosor kvar att spritsa. Blandade i lite överbliven bavaroise men den var för lös, därav de 3 "måsskitarna" på tårtan..
 
After Eight Mousse
 
3 gelatinblad
3 dl grädde
200g vaniljfärskost (kesella)
20 st After eight
2-3 msk vatten
 
- Lägg gelatinblad i blöt ca 5 min
- vispa grädden och tillsätt osten
- smält AE och tillsätt lite grädde, rör slätt
- rör ner choklad i grädd/osten
- smält gelatin i vattnet, låt svalna lite
- häll gelatinet i smeten i en tunn stråle under omrörning
- låt stelna lite i kylskåpet
 
Räcker till 1 lager i en 24cm tårta
 
Tårtan blev mumsig (om man gillar mint såklart)

Kommentarer
Postat av: Frida - Militärmamman

My God, Anna!! Vilka jäkla tårtor!! Och du är militärmamma? Varför är du inte bakmamma?! Nu har jag scrollat igenom hela ditt tårtarkiv och bara förundrats över hur fantastiskt vackra tårtor du kan baka! Finaste jag sett!
Tack för kommentarer och pepp på min blogg.
Kram

Svar: Oj Frida, tack för alla fina ord! Som du säkert förstår så hade jag verkligen behövt bo lite närmare dig och vara med i träningsgruppen! Det här bakandet är inte riktigt rätt taktik för att komma i uniformen igen ;) Men din blogg är härlig läsning och jag hoppas hela tiden att lite av din karaktär ska hoppa över till mig ;) Kram kram
Anna Nilsson

2012-11-14 @ 22:15:03
URL: http://militarmamman.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0