Tårtarkiv 2012, Bröllopstårta

I augusti var det dax för våra kära vänner Anders och Terese att gifta sig. På Melvins dop i maj så serverade jag Hallondröm by Anna version 1. Denna var spritsad med rosa rosor och smakade hallon och vanilj. Efter dopet frågade Terese om jag ville göra deras bröllopstårtor! Så stort, roligt och vilken ära!! Oj vad nervös jag blev!!
 
Temafärgen på bröllopet skulle vara rosa och silver och jag trodde att det var i huvudsak utseendet på doptårtan de fastnat för. Nu ordnades det en tårtprovning då jag kände att det var viktigt att de fick en tårta som verkligen var god, med smaker de själva valt.
 
Tårtprovningen bestod av åtta tårtor. Spontant var provningen lika mycket för mig som för brudparet då jag samlat på mig massor av fyllningar jag ville prova. Även bottnarna skillde sig åt, från vanliga ljusa utan smak till vanilj och även choklad. Det viktigaste denna dag var smakerna. Utseendet var vi ju redan överens om och alla provtårtorna hann inte med att spritsas..
 
 
Brudparet var säkra på sin sak och resultatet efter provningen var detsamma som innan, hallon och vanilj. Jag kände att jag gärna ville ha in en smakupplevelse till samt att glasskräm (snabbmarsan blandad med vispgrädde) inte kändes tillräckligt lyxigt för en bröllopstårta. Brudparet gav mig då fria händer att lägga in en överrasking i tårtan.
Då de här tårtorna är det största och viktigaste jag någonsin gjort i min korta tårtkarriär började nu projekt, Hitta bästa fyllningarna och rätt kombination! Gissa om alla gäster som hälsat på oss i sommar har fått äta olika varianter av hallontårta :) Även de flesta vi har besökt har fått sig en släng tårta..
 
Vart efter jag började hitta rätt i smaker så blev det oxå viktigare för mig att allt skulle vara gjort från grunden och inte färdigköpt. Jag vet, jag är rätt bra på att höja kraven på mig själv.. ( I grundtårtan var det ju som sagt köpt hallonmousse och glasskräm så det fanns absolut inget krav från brudparet att det skulle vara nåt annat men det blev viktigt för mig)
 
Till slut var jag nöjd och resultatet blev en ganska lätt och luftig och lite fräsch tårta trots att det var väldigt mycket grädde i och på den.
 
Hallondröm by Anna
 
Ljusa bottnar (Tre lika)
Hallonsylt (hemkokt)
Hallonmousse (Jag valde en variant med hallon, gelatin och grädde då jag inte är helt förtjust i bärmousse med färskost i)
Lemoncurd (hemgjord)
Vaniljbavaroise (recept finns på Smulansbakblogg)
Hallongrädde (viktigt att koka upp bären om de är utländska/frysta så att ingen blir magsjuk)
 
Jag passerade hallonen till både mousse och grädde då jag hatar hallonkärnor! Dock får man ju lite "riktig" känsla av att det fins lite kärnor i sylten.
 
Vill man göra en enklare variant så går det ju att köpa både bottnar, mousse, lemoncurd och använda glasskräm istället för bavaroisen. Alt gör bottnar och mousse, köp resten..
 
 
Tårtställningen hyrde jag av en privatperson i Bodafors.
 
Lagom tills det var dax att börja baka bottnar till tårtorna kom världens bästa man hem med en Kitchen Aid till mig i bröllopsdagspresent :) Lyckliga jag, var en fröjd att vispa tårtbottnar!!
Jag bakade, gjorde fyllningar och la ihop tårtorna hemma. För att sedan få låna en plats i köket på festplatsen och kunde spritsa dem där på bröllopsdagens förmiddag. Väldigt skönt att slippa köra bil med de färdigdekorerade tårtorna.
 
Kan väl säga att jag andades ut när de väl serverades, stod stadigt på ställningen och jag själv kunde konstatera att smaken var bra.
 
Många sa att de var jättegoda och brudparet var mer än nöjda! Visst blev det en del tårta över men givetvis tog jag i lite när jag räknade och dessutom hade ju alla ätit en supergod trerätters middag innan.
 
Tack kära Terese och Anders för jag fick äran att göra era bröllopstårtor!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0