Första omgången saffransbullar klara!!

Nu luktar det nybakat och vi tar en eftermiddagslur här hemma :)

 

Bullar är något jag väldigt sällan bakar.. Tycker att de är goda nybakade och ljumna men redan dag två tycker jag oftast att de är torra. Till jul är blir det Dock alltid minst ett bullbak med saffran! Eftersom jag som sagt avskyr torra bullar gör jag inte vanliga lussekatter utan saffransbullar med fyllning! Oftast när jag bakar bullar gör jag som mamma och mormor alltid har gjort. Det vill säga använder receptet bak på mjölpaketet, tillsätter ett halvt paket jäst och ett ägg i degen. Två till tre påsar saffran och har riven mandelmassa i fyllningen. Vi snurrar alltid bullarna oxå, men är det bråttom går det lika bra att rulla ihop degen, skära i bitar och lägga i vanliga bullformar.

Denna gång blev degen jättefin. Det är första gången jag bakar bullar i Aiden och det var tydligen lyckat! Läste i  boken som hör till att man kunde värma hela bunken innan man blandade ut jästen i degvätskan. Spolade bara utsidan i varmvatten innan jag la i jäst och degvätska.

Oftas brukar det vara lite svårt att bre på smöret till fyllningen, speciellt saffransdeg ska ju vara lite lös för att inte bli torr. Men jag hittade en fyllning på Jennys Matblogg 

http://minbebis.com/blogg/jennysmatblogg/

200g mjukt smör, 200g riven mandelmassa och 1 dl råsocker (jag använde muscovadosocker)

Vispa ihop till en slät smet, sen var det bara att bre på med en smörkniv ( lilleman)

Kan ju naturligtvis ha russin i oxå om man vill.

Min prickiga stora kille tyckte att fyllningen var toppengod :)

Bre på fyllningen, vik ihop och dela med en degskrapa. Snurra/ tvinna ihop bullen.

Dagens stora utmaning består ju i att jag inte får äta nåt socker.. Samtidigt skall dessa bullar säljas så jag var tvungen att prova en liten en.. De blev riktigt goda.

Blir ett par satser till den närmsta veckan då St:Lars scoutkårs julmarknad går av stapeln i St:Larsparken i Linköping den 1 december! 

Jag är uppväxt i en riktig scoutfamilj och scoutverksamheten har i mångt och mycket präglat den jag är idag. St:Lars är min hemmakår och den kår jag fortfarande är medlem i även om jag inte är aktiv. Den årliga julmarknaden är ekonomiskt det som gör att kåren överlever och kan fortsätta med scoutverksamheten.

Eftersom hantverk och pyssel defenitivt inte är min grej, det får mor och syster stå för! Så brukar jag bidra med hembakat till brödförsäljningen. Eftersom julmarknaden alltid ligger lördagen före 1 advent så går allt med saffran åt i en rasande fart. Så fram till dess gör jag så många bullar jag hinner. Tänkte baka lite mjuk pepparkaka och ev försöka sälja en tårta oxå :) Det jag gör nu måste ju såklart frysas men hoppas hinna baka lite färskt fredagen innan!

Vi får se hur det går, beror ju lite på sjukdomsförloppen här hemma oxå.. A är prickig men mår än så länge inte speciellt dåligt vilket såklart är väldigt skönt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0