En tårta växer fram..

http://www.mycakes.se/2011/08/passionsfruktsmousse.html

 

Igår var det dax att fylla den fina chokladtårtbottnen från förra inlägget. Det ska bli en liten Halloweentårta till kvällens middagssällskap. Jag delade den i 3 delar med kaksågen från Ikea! Billig liten pryl som helt klart underlättar när man vill ha jämna fina tårtbottnar!

Jag gjorde en passionsfruktsmousse och eftersom tårtan är så liten (15 cm) så räckte fyllningen till båda lagren!

Denna mousse har jag gjort flera gånger, enkel, smidig och mycket god. Receptet är hämtat från Carola som har bloggen Mycake. Se länk ovan.

Jag använde 7 passionsfrukter eftersom jag ville ha mycket smak! Passerar dem så att kärnorna försvinner, kokar upp med syltsocker. Jag börjar alltid med 2 msk sen ökar om det behövs. Igår blev det 2,5 msk. Vill man kan man spara lite kärnor att ha i mossen men jag är fullkomligt allergisk mot att få kärnor i tänderna så både när det gäller hallon och passionsfrukter tar jag bort alla kärnor! Låt frukten svalna i kylen. Vispa upp 3 dl grädde, blanda och moussen är klar att fylla tårtan med. 

Jag brukar förvar mossen i engångsspritspåse i kylen tills det är dax att använda. Då klipper man bara bort toppen och spritsar ett jämnt lager i tårtan. Om man lägger plastfolie i tårtformen som botten gjordes i kan man med fördel använda formen när man fyller tårtan. Lägg i första botten..

Spritsa i fyllningen och lägg på nästa botten.

Fyll alla lager och se till att plasten sluter tätt om tårtan. Förvara i kylen över natten så gottar den till sig ordentligt innan det är dax för att täcka och garnera tårtan. Vilket jag ska göra nu! 
 
Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Caroline T

Vilken cliffhanger!

2012-11-01 @ 19:28:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0