Gott till julbordet!!

Idag är en sådan där dag då jag går och lägger mig med dåligt samvete över att inte gett barnen den uppmärksamhet och framförallt lektid de behöver :( Ibland är det tyvärr bara så att ska jag bli klar i tid med det jag åtagit mig så blir det en sådan här dag då och då.

Nu har jag ju världens goaste ungar så det har gått hur bra som helst. A har lekt med sina bilar och sitt garage, sittande i vår säng för att få vara ifred från lillebror. Mel har kastat ut och stoppat i alla mössor och vantar i lådan, bara för att börja om på nytt så fort han är klar. A hjälpte till att vispa lite grädde men sen var bilarna roligare igen. Tror igentligen inte att världen går under bara för att vi inte leker ute precis varje dag. 

Nu ligger massor av lediga dagar när även M är ledig framför oss så jag är säker på att vi hinner ta igen det!



Vad har jag åstadkommit idag då.. En tur till stan med snabbstopp på Willys och ÖB, sen en längre shopping på Ica. Det gick inte direkt snabbare av att A ville köra en liten vagn, bästa dagen att göra det på när man är 3 år och inte så bra på att se sig för :)) Ut kom vi tillslut utan att kört på någon alltför mycket!

Dagens julförberedelser

Sedan jag träffade min fina M är jag lite bortskämd med fina råvaror, till julbordet bidrar jag bland annat med gravad öring och enbärsgravad älgfile. Receptet på fisken har jag fått av svärmor så det behåller jag för mig själv, men det är ingen större skillnad mot vilket gravlaxrecept som helst!

Älgen kan jag varmt rekommendera! Den blir så himla god! Jag brukar servera den till en äpple och pepparotssallad med vinaigrette. Brukar oftast vara mycket uppskattad och försvinner fort från faten.



Receptet kommer här:

Enbärsgravad älgfil'e

Putsad älgfile 400g
2 msk salt
1 msk socker
15 enbär
15 vitpepparkorn
15 rosepepparkorn
Ev 1 msk gin

Krossa kryddorna i mortel med lite av saltet. Blanda i resten av saltet och sockret.
Gnid in filen med kryddblandningen och lägg allt i en plastpåse, tillsätt ev 1 msk gin för starkare enbärssmak. ( Jag har alltid gjort med gin och det blir så gott!)
Låt ligga i kylskåp i ca 2 dygn, vänd påsen några gånger.

Passar utmärkt som förrätt (när det inte är jul)
Det är enklare att skiva den tunt om man låter den ligga någon timme i frysen.

Ska gå bra att använda ren, rådjur eller hjortfile oxå men jag har bara provat med älg.

Obs!! Glöm inte att filen måste vara fryst minst 5 dygn före eller efter gravning!! Endast gravning räcker inte för att säkerställa att alla bakterier/parasiter mm dött.



Det har bakats lite oxå, en Redvelvet tårta med hallonmousse och whipped cream cheese frosting. Den är bakad, ihoplagd och tunt spacklad. Redo för transport imorgon. Sen får vi spritsa och fixa till dekoren på plats! Då det vankas julmys med julklappsspel hos syster och svåger!


Men ska vi hinna komma dit i tid är det nog bäst jag kryper ner bredvid min (på grund av förkylning) snarkande man :)

Kram och godnatt!!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0